پرش لینک ها

سبدگردانی یا مدیریت پرتفوی که در ادبیات مالی خارج از ایران با نام Asset Management یا مدیریت دارایی شناخته می شود، به مدیریت ثروت یا سرمایه اشخاص با هدف سرمایه گذاری و کسب سود برای سرمایه گذار گفته می شود. درصورتی که اشخاص علاقه مند به سرمایه گذاری مستقیم در بازار بورس باشند، اما از دانش و اطلاعات کافی در این زمینه بهره مند نباشند، می توانند از خدمات سبدگردانی اختصاصی استفاده کنند. در واقع سبدگردانی اختصاصی یکی از بهترین ابزارهای ارائه شده به اشخاص در سراسر دنیا برای سرمایه گذاری هوشمندانه با استفاده از اهرم مدیریت ریسک توسط یک تیم سرمایه گذاری حرفه ای است. درهمین راستا در بازار سرمایه ایران نیز، ساز و کارهای قانونی استفاده از این خدمات ایجاد و ارائه شده است. مطابق با بند 17 ماده 1 قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذرماه سال 1384، سبدگردان عبارت است از شخص حقوقی که در قالب قراردادی مشخص و به منظور کسب انتفاع، به خرید و فروش اوراق بهادار برای سرمایه گذار می پردازد. همچنین براساس بند 33 ماده 1 همین قانون، سبد مجموعه دارایی های مالی است که از محل وجوه سرمایه گذاران خریداری می شود. در فرآیند سبدگردانی اختصاصی، سبدگردان به عنوان نهاد مالی واسط و نماینده سرمایه گذار، به نام ایشان به سرمایه گذاری در اوراق بهادار مجاز و پذیرفته شده در بورس (از جمله سهام، اوراق مشارکت، واحدهای صندوق های سرمایه گذاری و سایر دارایی های که طبق قوانین سازمان بورس و اوراق بهادار، سبدگردان مجاز به خریداری آن می باشد) می پردازد.

برای انجام این کار ابتدا سبدگردان براساس پرسش نامه های ارزیابی ریسک که توسط سازمان بورس تهیه و تصویب شده است، به ارزیابی ریسک سرمایه گذار می پردازد. تحلیلگران شرکت سبدگردان پس از تحلیل نتایج ارزیابی ریسک، نتایج را با سرمایه گذار به اشتراک می گذارند.
پس از بررسی وضعیت درآمدی و سایر ویژگی های شخصی و شخصیتی سرمایه گذار، با مشورت با وی، بهترین پرتفوی یا سبد سرمایه گذاری برای مشتری تشکیل می شود.

خدمات سبدگردانی :

- تصمیم به خرید و فروش و نگهداری اوراق بهادار به نام سرمایه گذار معین توسط سبدگردان در قالب قراردادی مشخص به منظور کسب انتفاع برای سرمایه گذار.
- پذیرش سمت درصندوق سرمایه گذاری.
- سایر فعالیت هایی که طبق مقررات مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار، دارنده مجوز فعالیت سبدگردانی، مجاز است به آن فعالیت ها مبادرت نماید.

این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.